ישראל , בדומה לאזורים אחרים בעולם, חשופה כרגע למיתון כלכלי הולך ומעמיק. אחד הביטויים של התופעה, כפי שודאי שמתם לב, מגולם בפיטורים המוניים המתרחשים בכל תחומי המשק. זה לא מקרי ש שדווקא בימים כאלה אנו עדים לתופעה הולכת וגדלה של ישראלים הפונים למדיה האינטרנטית ומשקיעים בפרויקטים של בניית אתרים מתוך זיהוי של הזדמנות לצמיחה כלכלית בתקופת משבר. לא מעט ישראלים פותחים פרק ב? בחייהם המקצועיים והופכים למשווקי אינטרנט - תחום שיכול להיות מאוד מניב ומתגמל למצטיינים בו.
הלהיט החם בארץ כיום הוא שיווק בתכניות שותפים. תכנית שותפים היא מודל שיווקי של תשלום עמלות למשווק הנמדדים על פי תוצאות ואפקטיביות השיווק. משווקי האינטרנט שפועלים על פי דגם זה מקבלים תשלום על כל מכירה או הפנייה למכירה, שהם יצרו דרך תנועת גולשים מאתריהם. שיטת שיווק זו היא מאוד אטרקטיבית למפרסם, מפני שהוא לא נאלץ לסכן שום סכום למטרת השיווק ומשלם אך ורק מרווחים שקמפיינים המבוססים על תכניות שותפים הניבו לו.
על פי נתונים שהציגו מארגני הכנס אפיליקון - כנס משווקי אינטרנט שנערך בחודש שעבר בשפיים - ישראל נהנית מהמספר הגדול ביותר של משווקי אינטרנט ביחס לגודל האוכלוסייה. הנתון הזה לא ממש מפתיע, מהסיבה הפשוטה שכמות גדלה של ישראלים מבינים שמקום העבודה, גם במקרים של חברות היי טק מבוססות , אינו מהווה ערובה לביטחון כלכלי. באופן טבעי, רבים מאיתנו מנסים להשתחרר מהתלות הכלכלית במעביד. נתון זה הולך כנראה לגדול בצורה משמעותית בעקבות הזעזועים במשק ואנו צפויים לראות יותר משווקים ישראלים שנכנסים לתחומי בניית אתרים ומתחילים לשווק און-ליין.
מהצד השני של המטבע נמצאות החברות המסחריות עצמן. גם אלה נפגעות מאוד מהזעזועים במשק שכופים עליהן ביצוע של קיצוצים משמעותיים בתקציבי השיווק שלהן. אנחנו עומדים להיות עדים לכמות גדלה של חברות מסחריות שונות שיפנו לערוצי השיווק בצורת תכניות השותפים שמציע האינטרנט. זאת, מהסיבה הפשוטה שמדובר במדיה היחידה שמאפשרת להן להמשיך ולייצר קמפיינים אפקטיביים גם בתקופה של קיצוץ חד בתקציבי השיווק . אני מעריך שבתקופה הקרובה יותר משווקים ומפרסמים הולכים להיפגש ברשת לחבור לשיתופי פעולה שיווקיים.
במידה ושקלת להיכנס לתחום הרווחי, אך עם זאת לא פשוט, של תכניות שותפים זה הזמן לקפוץ למים, לפתח מיזם הכרוך בפיתוח ו- בניית אתרים לפני שהשוק הישראלי יתפוצץ מתחרות בתחום.
הלהיט החם בארץ כיום הוא שיווק בתכניות שותפים. תכנית שותפים היא מודל שיווקי של תשלום עמלות למשווק הנמדדים על פי תוצאות ואפקטיביות השיווק. משווקי האינטרנט שפועלים על פי דגם זה מקבלים תשלום על כל מכירה או הפנייה למכירה, שהם יצרו דרך תנועת גולשים מאתריהם. שיטת שיווק זו היא מאוד אטרקטיבית למפרסם, מפני שהוא לא נאלץ לסכן שום סכום למטרת השיווק ומשלם אך ורק מרווחים שקמפיינים המבוססים על תכניות שותפים הניבו לו.
על פי נתונים שהציגו מארגני הכנס אפיליקון - כנס משווקי אינטרנט שנערך בחודש שעבר בשפיים - ישראל נהנית מהמספר הגדול ביותר של משווקי אינטרנט ביחס לגודל האוכלוסייה. הנתון הזה לא ממש מפתיע, מהסיבה הפשוטה שכמות גדלה של ישראלים מבינים שמקום העבודה, גם במקרים של חברות היי טק מבוססות , אינו מהווה ערובה לביטחון כלכלי. באופן טבעי, רבים מאיתנו מנסים להשתחרר מהתלות הכלכלית במעביד. נתון זה הולך כנראה לגדול בצורה משמעותית בעקבות הזעזועים במשק ואנו צפויים לראות יותר משווקים ישראלים שנכנסים לתחומי בניית אתרים ומתחילים לשווק און-ליין.
מהצד השני של המטבע נמצאות החברות המסחריות עצמן. גם אלה נפגעות מאוד מהזעזועים במשק שכופים עליהן ביצוע של קיצוצים משמעותיים בתקציבי השיווק שלהן. אנחנו עומדים להיות עדים לכמות גדלה של חברות מסחריות שונות שיפנו לערוצי השיווק בצורת תכניות השותפים שמציע האינטרנט. זאת, מהסיבה הפשוטה שמדובר במדיה היחידה שמאפשרת להן להמשיך ולייצר קמפיינים אפקטיביים גם בתקופה של קיצוץ חד בתקציבי השיווק . אני מעריך שבתקופה הקרובה יותר משווקים ומפרסמים הולכים להיפגש ברשת לחבור לשיתופי פעולה שיווקיים.
במידה ושקלת להיכנס לתחום הרווחי, אך עם זאת לא פשוט, של תכניות שותפים זה הזמן לקפוץ למים, לפתח מיזם הכרוך בפיתוח ו- בניית אתרים לפני שהשוק הישראלי יתפוצץ מתחרות בתחום.
רונן צור
אי קיי דיזיין - בניית אתרים
למאמרים נוספים בנושאי בניית אתרים ואינטרנט ראה - מדריך
בניית אתרים
אי קיי דיזיין - בניית אתרים
למאמרים נוספים בנושאי בניית אתרים ואינטרנט ראה - מדריך
בניית אתרים